• Homepage
  • >
  • Ondernemen
  • >
  • 5 dingen die je als ondernemer kunt doen om het coronacrisis te overleven

5 dingen die je als ondernemer kunt doen om het coronacrisis te overleven

  • Rogier
  • maart 20, 2020
  • Comments Off
De coronacrisis voor ondernemers e

De coronacrisis is voor ondernemers een vervelend obstakel dat het uiterste vraagt. Offerteaanvragen worden gecanceld, opdrachten vooruit geschoven. Iedereen zet een pas op de plaats. Hoe als ondernemer samen met het personeel deze crisis overleven?

Eerlijk zijn naar personeel

Praat met het personeel over het virus en wat het voor het bedrijf betekent. Maak duidelijk dat jullie met een crisis worden geconfronteerd en dat dit negatieve gevolgen kan hebben voor het bedrijf. Thuiswerken is daarom belangrijk voor de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten. Een stukje controle op productiviteit vervalt. Door als ondernemer eerlijk te zijn naar thuiswerkers tijdens het corona virus zullen ze begrijpen dat het een ‘normale’ werkdag dient te zijn. Als personeel ziet dat het bedrijf de kwestie eerlijk benadert zal er meer begrip zijn voor toekomstige beslissingen.

Activeer een korte termijn visie

Met de vertraging van de bedrijvigheid en de daling van de omzet zullen ondernemers een korte termijn visie moeten activeren over de bedrijfsvoering. Dan komt terecht de vraag: hoe kan men op koers blijven? Realisme is de sleutel: als niet duidelijk is wat er gaat gebeuren kun je ook geen visie handhaven. Het is dus een kwestie van dag tot dag de situatie te bekijken en hierop de bedrijfsvoering aan te passen.

Communiceer … zonder in paniek te raken

Communiceren begint door te luisteren. Veel mensen zijn bang, praat erover. Hoe reageert iedereen op het besmettingsgevaar? Wat baart personeel het meeste zorgen? Op welke dringende vragen verwachten ze een antwoord? Beter de discussie openen want een nieuwe situatie roept nieuwe vragen op. Goed communiceren is een uitdaging het is dan ook één van de taken die je als ondernemer beter kunt uitbesteden.

Blijf flexibel

Iedere ondernemer voert normaliter collectieve regels naar personeel, klanten en partners. In een crisissituatie zoals deze is flexibiliteit noodzakelijk. Denk aan thuiswerkers tijdens het corona virus die hun kinderen ook moeten opvangen, klanten die tijdelijk géén cash hebben, leveranciers die geen producten kunnen verkrijgen. Het zijn allemaal situaties waar ondernemers mee geconfronteerd gaan worden. Wees flexibel en realistisch bij het nemen van de juiste beslissing.

Solidariteit

Het is ook het moment om de waarden en normen van het bedrijf tot leven te brengen, die in normale tijden vaak virtueel zijn. Of het nu gaat om respect, wederzijdse hulp of een gevoel van gemeenschap, ze kunnen in een uitzonderlijke situatie zoals deze houvast bieden.

Previous «