Is content de basis voor de vindbaarheid van je website?

  • Rogier
  • augustus 21, 2019
  • Comments Off
content marketing

Zonder vindbaarheid geen traffic

De vindbaarheid van je website kun je op verschillende manieren vergroten. Je kunt actief een netwerk aan volgers bouwen op social media of je kunt ervoor zorgen dat je website te vinden is in de zoekresultaten van Google(SEO en SEA). Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je domeinnaam beklijft door effectief te adverteren.

Als startende ondernemer of blogger zou je jezelf het liefst naar de eerste pagina van Google toveren. Pilatus pas! Maar nee … zo werkt het niet. Om vindbaar te zijn met zoekmachines moet je eerst autoriteit opbouwen. Dat duurt even, maar dan is het resultaat ook blijvend. Dit kan met content marketing!

Wat is content marketing?

Content marketing is een marketingvorm waarbij content, dus inhoud of informatie, voor de consument wordt gemaakt. Het woord content kan op geschreven content slaan (copy) of op audiovisuele content (video, foto’s en geluid). Het omvat SEO, SEA, copywriting, het bijhouden van een nieuwsbrief, het opnemen van podcasts en andere communicatievormen die op de consument gericht zijn. Het grote verschil met traditionele reclame is dat de focus niet hoeft te liggen op opkrikken van de verkoop; de betrokkenheid met je website vergroten kan een doel op zich zijn.

Wil je dat jouw business effectief interacteert met je publiek? Overweeg dan een content marketing bureau in te schakelen. Zo’n bureau weet de juiste tone of voice te vinden bij iedere doelgroep. Ook zullen sommige marketingbureaus een data gedreven aanpak hebben, waardoor je met harde cijfers onderbouwen kunt wat werkt en wat juist niet.

Social media strategie

Een content marketing strategie moet zich op social media toespitsen. Elk bedrijf moet zich op z’n minst op een van de grote platforms (Facebook, Instagram, Twitter) profileren. Social media is dé manier om op te vallen voor je netwerk, fans of doelgroep. Door berichten te plaatsen die hun aandacht grijpen, win je hun vertrouwen, én – niet onbelangrijk – hun likes en shares. Een goede strategie kan een grote ROI betekenen. Wanneer een bericht viral gaat, betekent dat enorme exposure voor je onderneming. Zichtbaarheid op social media heeft geen directe invloed op SEO, maar met een grotere bekendheid zullen mensen sneller geneigd zijn naar je te linken.

Zoekmachine optimalisatie en content van kwaliteit

Ook binnen SEO wordt het belang van goede content steeds duidelijker. De laatste jaren is het algoritme van Google er steeds meer op toegespitst content van goede kwaliteit te belonen. Backlinks spelen nog steeds een grote rol, maar ook de betrokkenheid van websitebezoekers legt nu gewicht in de schaal; hoe lang je bezoekers op je website blijven, bepaalt mede hoe relevant Google je vindt voor de zoekwoorden. Investeren in een copywriter is dus geen slecht idee.

Previous «