Loop door de gangpaden van een winkel en je ziet al snel honderden producten in de schappen liggen. Vaak denken we hier niet over na, maar al deze producten zijn een keer bedacht en massaal geproduceerd. Het ene product verdwijnt na verloop van tijd weer, het andere product blijft jaren in de schappen liggen. Het grotendeel van deze producten zijn met vrij veel koop garantie op de markt gebracht. Maar hoe werkt dat nu? Het bedenken, ontwikkelen en lanceren van een nieuw product? Dat leg ik je uit in deze blog.
Een testgroep
Een nieuw product op de markt brengen kan een enorm risico met zich meebrengen. Het is een grote financiële stap die, wanneer het product niet aanslaat, je “bottom-line” behoorlijk negatief kan beïnvloeden. Daarom is het van groot belang om gebruik te maken van testgroepen. Een testgroep is een representatieve afspiegeling van je doelgroep die tijdens het gehele project van productontwikkeling nauwkeurig naar het product kijkt. Van concept tot aan lanceren dient deze testgroep betrokken te worden bij de ontwikkeling van het nieuwe product.
Het concept
De tweede stap is het concept. Deze fase van productontwikkeling noemen we ook wel concept design en behelst het maken van een blauwdruk voor het te ontwikkelen product. Een goed concept design is beoordeeld door de testgroep zodat je zeker weet dat het product aan gaat slaan bij de doelgroep. Besteed voldoende tijd aan het ontwikkelen van een concept, want naderhand zaken wijzigen aan het concept design is een absolute no-go.
De ontwikkeling
In deze fase krijgt het prototype vorm. Deze fase wordt ook wel productontwikkeling genoemd en is één van de belangrijkste fases. Zorg dat je ook bij deze fase de testgroep nauw betrekt zodat je zeker weet dat je geen onnodige en onhandige functies aan het product bouwt. Om dit goed te kunnen testen kun je het beste ontwikkelen op basis van sprints. Op die manier kun je namelijk steeds kleine dingen wijzigen aan het product en weet je zeker dat je geen goede dingen om “fouten” gaat bouwen.
De laatste stap
De laatste stap is natuurlijk de marketing van het product. Zo ingewikkeld is dit echter niet, doordat je precies weet wat je product geweldig maakt vanuit de input van je doelgroep.