Ondernemersplan voor 2019

  • Rogier
  • januari 19, 2019
  • Comments Off
ondernemersplan voor 2019

Ondernemersplan als leidraad

Hoewel het niet verplicht is, is het als ondernemer wel zeer verstandig om een ondernemersplan 2019 te maken. In een dergelijk document beschrijf je op gedetailleerde wijze de plannen, de producten en diensten die je levert en beschrijf je ook de winstverwachting van je bedrijf. Het bedrijfsplan kan na een jaar gebruikt worden als jaarevaluatie zzp. 

Ondernemersplan 2019 
Wie een ondernemingsplan schrijft, die doet dat vooral voor zichzelf. Het plan dwingt de ondernemer om ideeën te concretiseren en vraagt bovendien om een scherpe formulering. Na het jaar kan een ondernemersplan prima dienst doen als jaarevaluatie zzp. Vaak zie je als je een bedrijfsplan opstelt ook meteen of je plannen reëel zijn. In het plan komen ook nadrukkelijk de sterke en minder sterke punten van je bedrijf naar voren en noteer je ook de financiële gegevens. 

Plan 2019 als ondernemer 
In de praktijk wordt een ondernemingsplan echter vooral opgesteld als een bedrijf financiële middelen nodig is. Vaak wordt door investeerders namelijk aan de hand van het bedrijfsplan besloten of er al dan niet geld in een bedrijf geïnvesteerd wordt. Investeerders schatten de risico’s van hun investering in aan de hand van het opgestelde plan. Ondernemers doen er verstandig aan om altijd een plan te maken. Gebleken is namelijk dat je met het ondernemingsplan als leidraad tot veel concretere acties komt. Het document wordt ook wel beschouwd als plan 2019 als ondernemer. 

Onderscheiden 
In een bedrijfsplan staan altijd de beschrijving van je bedrijfsidee, een algemene beschrijving van het bedrijf en of je alleen een onderneming begint of dit samen met anderen doet. Uiteraard worden ook vestigingsplaats genoemd, welke vergunningen je als ondernemer hebt, vermeld je hoe je de administratieve zaken gaat regelen, ga je nader in op je concurrenten, omschrijf je de producten of diensten die je aanbiedt en geef je aan op welke manier je je gaat onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. 

Wees eerlijk naar jezelf 
Belangrijkste onderdeel is uiteraard het financiële gedeelte. In dit gedeelte geef je aan hoeveel geld je nodig bent, hoe je aan dat geld gaat komen en waarvoor je die financiële middelen aan gaat wenden. Met de cijfers geef je aan hoe haalbaar een plan is. In feite moet dit gedeelte zo goed onderbouwd zijn dat mocht je een beroep willen doen op investeerders die na het lezen van dit deel meteen overtuigd zijn. Reken je als ondernemer niet rijker en wees dus eerlijk naar jezelf. Spiegel de zaken dus niet mooier voor dan dat ze daadwerkelijk zijn. Ook de wijze waarop je de marketing op gaat zetten, benoem je. Zoals je vanzelfsprekend ook al je persoonlijke gegevens in het bedrijfsplan zet. 

Is je ondernemingsplan klaar? Gebruik het plan dan als route naar succes. Kijk van tijd tot tijd of je plan nog steeds van toepassing is op de dagelijkse praktijk van je onderneming. Zo niet, pas het plan dan aan. Alleen op deze manier houd je overzicht en je doelen nadrukkelijk in het vizier.

Previous «
Next »