• Homepage
  • >
  • Financieel
  • >
  • Redenen waarom klanten niet betalen en hoe je het geld tóch op je rekening kunt krijgen

Redenen waarom klanten niet betalen en hoe je het geld tóch op je rekening kunt krijgen

  • Kwaliteit
  • mei 31, 2023
  • Comments Off
incasso

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom klanten niet betalen. Wanbetalende klanten zijn erg vervelend, want ze kunnen je een hoop tijd en geld kosten en veel frustraties oproepen. De ene klant kan gewoon niet betalen, terwijl de ander geen zin heeft om te betalen. Er kunnen dus verschillende motieven voor wanbetaling zijn. In deze blog gaan we wat dieper in op de verschillende redenen die klanten kunnen hebben om niet te betalen. Ook vind je hier tips hoe je het geld tóch op je rekening kunt krijgen. Benieuwd? Lees dan snel verder!

De klant kan niet betalen

De eerste groep wanbetalers bestaat uit debiteuren die niet kunnen betalen. Het kan natuurlijk zijn dat ze op dit moment het geld niet hebben om de rekening af te lossen. De wil is er wel, maar het geld is momenteel niet voorhanden. Belangrijk bij dit soort wanbetalers is om te achterhalen of het een kort- of langdurig probleem is. Om de relatie met de klant niet te verstoren, is enige voorzichtigheid geboden. Er kan behoorlijk wat schaamte schuil gaan achter het niet kunnen betalen. Blijf altijd vriendelijk en probeer het probleem samen met de klant op te lossen. Dit kun je doen door een betalingsregeling te treffen en de klant in termijnen te laten betalen.

De klant wil niet betalen

Heel anders wordt het natuurlijk wanneer de klant gewoonweg niet wil betalen, maar dat wel kan. Ook hierbij is het belangrijk om eerst te achterhalen waarom de klant niet wil betalen. Is de klant bijvoorbeeld niet tevreden over het product of de dienstverlening? Of speelt er misschien iets anders? Probeer de reden boven tafel te krijgen en kijk of je samen tot een oplossing kunt komen. Indien je je netjes aan de afspraken hebt gehouden, een oplossing hebt aangeboden en de klant nog steeds niet wil betalen, kun je overwegen om een (online) incassobureau in te schakelen. Dit doe je vaak als de pré-incasso niets oplevert.

Een (online) incassobureau biedt uitkomst!

Zoals gezegd kan een (online) incassobureau je helpen bij het vorderen van een openstaande rekening. Het officiële incassotraject bestaat uit twee fases: de minnelijke of buitengerechtelijke incasso en de gerechtelijke incasso. In de eerste fase wordt er nog geen rechter ingeschakeld, maar probeert het incassobureau de debiteur op verschillende manieren te bewegen om tot betaling over te gaan. Mocht dat niet baten, dan volgt een gerechtelijke incasso. Hierbij wordt de wanbetaler gedagvaardigd en moet deze voor de rechter verschijnen. De rechter zal zich over de zaak buigen en een uitspraak, ook wel vonnis, doen.

Probeer wanbetaling voor te zijn

Het inschakelen van een (online) incassobureau is uiteraard niet gratis. Het is dan ook veel beter (en goedkoper!) om wanbetaling voor te zijn. Dit kun je doen door je eerst in de potentiële klant te verdiepen voordat je met de klant in zee gaat. Laat een kredietcheck uitvoeren om meer te weten te komen over de kredietwaardigheid en het betaalgedrag van de klant. Zo verklein je de kans dat je de mist in gaat en met een wanbetaler te maken krijgt.

Previous «
Next »