Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken de voordelen en mogelijkheden van influencer marketing. Deze influencers hebben een geheel eigen, zeer duidelijke doelgroep. Als die doelgroep past bij de jouwe, dan kan influencer marketing erg goed werken. Echter is het geen garantie tot succes, ook hierbij zijn er valkuilen. Daarom vertellen we je hieronder hoe je influencer marketing goed in kunt zetten.
Bij de meeste vormen van marketing heb jij de touwtjes in handen. Bij influencer marketing is dat niet het geval. Influencers hebben een eigen stijl en vaak zitten ze vol goede ideeën met betrekking tot de content. Als je ze te weinig creatieve ruimte geeft, zullen hun volgers direct doorhebben dat de promotie van jouw product niet authentiek is. Zij volgen de influencers voor de persoonlijke en unieke twist aan hun content. En is dat ook niet de reden waarom jij met hen wil samenwerken? Laat de creativiteit dus gerust aan de influencer over.
Je moet weten wat je doelen zijn, welk publiek je wil bereiken en welke influencers de juiste raakvlakken hebben
Als eerste is het een slecht idee om zomaar mailtjes en DM’s naar influencers te gaan sturen in de hoop dat iemand antwoordt. Je moet weten wat je doelen zijn, welk publiek je wil bereiken en welke influencers de juiste raakvlakken hebben. Een duidelijke voorbereiding is daarom onmisbaar. Alleen zo haal je het maximale uit je influencer marketing campagne. Stel duidelijke doelen en doe grondig onderzoek naar de influencers waarmee je wilt samenwerken voordat je aan influencer marketing begint.
Match tussen jou, de influencers en de volgers
Hoe bepaal je met welke influencers je samenwerkt? Kijk je naar het aantal volgers? Dat klinkt misschien logisch, maar op zichzelf zeggen deze cijfers niet zoveel. Daarom noemen we ze ‘vanity metrics’. Je moet deze cijfers altijd in de context zien. Kijk naar het hele plaatje: in welke branche zit de influencer? Wat zijn de interesses van zijn of haar volgers? En misschien wel het belangrijkst: is er een goede match tussen jou en de influencer? De oplossing: kijk niet alleen naar de cijfertjes, maar focus op wat echt belangrijk is: de match tussen jou, de influencers en de volgers.
Waar sommige bedrijven influencers te weinig creatieve ruimte geven, zijn er ook bedrijven die juist te veel ruimte geven. Ze komen aan met slordige of ondoordachte briefings. Dan weet je als influencer natuurlijk helemaal niet waar je aan toe bent. Soms snappen influencers niet eens precies wat ze aan het promoten zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat een influencer daardoor de mist in gaat. Zorg dan ook voor een duidelijke briefing voor elke influencer waar je mee samenwerkt.
Probeer een duurzame relatie aan te gaan met de influencers in je netwerk
Influencer marketing werkt het beste als je een authentieke band opbouwt met de influencers in je netwerk. Je wilt dat de influencers door hun volgers geassocieerd worden met jouw product. De influencer wordt dan bijna een ambassadeur. Dat gebeurt niet na één keer samenwerken. Toch zijn er nog veel bedrijven die maar één keer samenwerken met een influencer. Probeer echter een duurzame relatie aan te gaan met de influencers in je netwerk. Zo zie je het meeste effect.
Op bijna elk kanaal zijn influencers te vinden. De meeste influencers zijn op meerdere kanalen actief, net zoals jouw doelgroep. Naast Instagram heb je YouTube, Facebook, LinkedIn, TikTok en nog veel meer. Het zou dan ook een grote fout zijn om je maar op één kanaal te focussen. Dit is alleen effectief als je een heel specifiek niche probeert te bereiken. Onderzoek daarom welke kanalen jouw doelgroep gebruikt en probeer ze via zoveel mogelijk van die kanalen te bereiken.
Het gebeurt nog te vaak: merken of influencers die zich niet aan de regels houden. Dat is niet eens zo gek, want de regels en wetten verschillen per land en platform en doelgroep. Advertenties gericht op kinderen en misleidende promoties komen nog vaak voor. Soms breken onoplettende bedrijven de wet letterlijk. Dat kan een flinke tegenvaller voor jouw influencer marketing campagne betekenen, om het zacht uit te drukken. Zorg dan ook dat je op de hoogte blijft van de regels rondom influencer marketing en houd je eraan.
Na het lezen van deze blog ga jij deze fouten natuurlijk niet meer maken. Wil je zeker weten dat jij het meeste uit influencer marketing haalt? Laat je dan goed informeren door professionals en let op bovenstaande punten, als jij een duidelijk beeld hebt van wat je wil doen en wat het moet opleveren, kan het bijna niet fout gaan!