Uit onderzoek blijkt dat we elk jaar meer en meer online kopen, iets dat door de Corona pandemie alleen maar is versneld.. Verder blijkt dat Black Friday een volledig online evenement kan zijn voor zowel grote retailers als kleine bedrijven en dat Cyber Monday mogelijk een grotere deelname van online consumenten zal zien. Om jouw bedrijf te helpen voor te bereiden op dit ongebruikelijke winkelseizoen, volgen hier tips die je kunnen helpen het meeste uit deze uitzonderlijke dagen te halen.
Plan en stel doelen
Als het goed is wordt er voor elk seizoen een planning gemaakt, maar de voorbereiding voor de drukste winkeltijd van het jaar zou een gedetailleerd overzicht moeten bevatten van de verkoopstrategie en -prestaties van vorig jaar voor die dagen. Deze informatie kan worden gebruikt om de voorraad te bepalen, deals op maat te maken, promotionele aanbiedingen te maken en omzetdoelen voor het seizoen vast te stellen. Zorg ervoor dat de doelen die je voor jezelf stelt redelijk en haalbaar zijn!
We raden aan om analyses te gebruiken voor het beheren, distilleren en interpreteren van alle informatie die je nodig hebt om je zakelijke doelen voor de marketing voor Black Friday en Cyber Monday vorm te geven. Zo is er software die verkopen, inventaris, etc. bijhoudt en je kan helpen voorspellen wat jouw bedrijf nodig heeft om te slagen. Zonder data kun je geen weloverwogen beslissingen nemen.
Besteed wat tijd aan het onderzoeken van de verkoopstrategieën voor deze ‘feestdagen’ van jouw belangrijkste concurrenten en het bepalen van de marketingstrategie die je gaat gebruiken om jouw doelgroep te bereiken. Je moet ook de tijd nemen om te kijken welke online strategieën in voorgaande jaren goed hebben gewerkt voor jouw bedrijf en hoe je deze kunt toepassen op het plan van dit jaar om jouw bedrijf te helpen online succes te boeken.
Zorg voor voldoende werkkapitaal
Tijdens deze dagen kan het nodig zijn om meer geld direct beschikbaar te hebben om de voorraad te vergroten, extra personeel in te huren, etc.
Als je niet voldoende contant geld bij de hand hebt om optimaal gebruik te maken van deze dagen, praat dan met je bank of lokale geldschieter over het verkrijgen van een extra krediet of kortlopende lening. Zorg er altijd voor dat je weet wat je doet, voordat je akkoord gaat met leningen of kredieten.
Daarnaast moet jecontact opnemen met de betalingsverwerker om een mogelijke toename van het transactievolume te bespreken of, indien nodig, over een hogere kredietlimiet te onderhandelen. De meeste kleine bedrijven hebben tegenwoordig kredietverwerkingslimieten in hun contracten staan.
Hoewel je processor tot op zekere hoogte rekening houdt met fluctuaties, kan een enorme piek, zoals we die tijdens Black Friday zien, je vermogen om creditcards te verwerken tijdens de drukste tijd van het jaar mogelijk bevriezen.
Review en upgrade technologie
Je moet ervoor zorgen dat de technologie klaar is en in staat is om de aanval van online shoppers aan te kunnen, vooral tijdens deze drukke dagen. Je wil geen potentiële klanten verliezen omdat de website niet beschikbaar is of omdat je geen creditcardbestellingen kunt verwerken. Dit betekent eerder in het jaar de tijd nemen om beveiligingssoftware te upgraden, afreken- en betalingsprocessen te testen, de bruikbaarheid van zoekfuncties te controleren en ervoor te zorgen dat de website gebruiksvriendelijk is en een toename van het verkeer aan kan.
Zorg ervoor dat jouw website is uitgerust om grote hoeveelheden bezoekers te verwerken, vooral als de website niet gewend is aan veel verkeer. Voer tests uit vóór Black Friday en Cyber Monday en maak plannen voor wat je moet doen als jouw website crashes ervaart!