Succesvol personeel werven? Zo pak je dat aan

  • Rogier
  • januari 3, 2021
  • Comments Off
nieuwe personeel inwerken

Nederland vergrijst. Dat is een feit. Voor bedrijven heeft dit verschillende gevolgen. Zo wordt het steeds moeilijker om nieuw, jong personeel te werven en zit je met oudere werknemers die misschien minder uren kunnen werken of gezondheidsproblemen krijgen. Het is dan nodig om te weten hoe je succesvol personeel kunt werven. Dat hangt af van een aantal factoren en het is bovendien ook heel belangrijk om dat nieuwe personeel goed in te werken. In dit artikel leggen we je het belang van een goede inwerkprocedure uit en geven we je tips zodat jij nieuw personeel kunt vinden.

Succesvol personeel werven

Succesvol personeel werven is een vak apart, zeker in de huidige arbeidsmarkt. Er is veel vraag, maar helaas weinig aanbod. In feite kun je in slechts vier stappen nieuw personeel vinden. We leggen de stappen van succesvol personeel werven hieronder aan je uit.

Stap 1: Strategische personeelsplanning

Wanneer je een strategische personeelsplanning hebt opgesteld, weet je precies welk personeel en welke kwaliteiten je wanneer nodig hebt. Weet je dat er over een halfjaar iemand met pensioen gaat en is diegene verantwoordelijk voor de administratie? Dan moet je dus nieuw personeel vinden zodat diegene over een halfjaar ingewerkt is en de functie kan overnemen.

Stap 2: Functieprofielen

Door middel van de strategische personeelsplanning weet je waar de gaten zitten in de bezetting. Merk je dat er te weinig technische kennis is? Dan kun je hier mooi op inspelen door functieprofielen op te stellen. Deze profielen bestaan onder andere uit de benodigde competenties, vaardigheden, kennis en ervaring die een kandidaat moet hebben. Hierdoor kun je gerichter en dus succesvol personeel werven en selecteren.

Stap 3: Employer branding

Een goede employer branding is essentieel om nieuw personeel aan te trekken. Waarom zou iemand bij jouw bedrijf willen komen werken? Misschien wel omdat je erom bekend staat de tofste feestjes te geven of de beste bonussen te geven. Door aan je employer branding te werken, dus actief in te spelen op hoe jouw imago (branding) als werkgever (employer), wordt het makkelijker om nieuw personeel te vinden en wordt je aantrekkelijker voor mensen om bij jou te solliciteren.

Stap 4: Doelgroeponderzoek

Je weet nu wat je in huis wilt halen en wat diegene daarvoor moet hebben. Succesvol personeel werven kan alleen als je ook de juiste doelgroep aantrekt. Wanneer je weet wat de doelgroep aantrekt, wat hen motiveert en wat de drijfveren zijn, kun je dit verwerken in je vacature waardoor je sneller de juiste kandidaten zal aantrekken.

Nieuw personeel inwerken

Gefeliciteerd! Je hebt de geschikte kandidaat gevonden. Nu wordt het tijd om deze persoon in te werken, zodat hij of zij lange tijd in dienst kan blijven. Want een slechte inwerkprocedure leidt tot een sneller verloop van personeel. Nieuw personeel inwerken doe je vooral door veel aandacht te schenken aan de nieuwe collega. Laat alles uitgebreid zien, leg alles uit en koppel eventueel een buddy aan de nieuwe collega. Zo heeft de nieuwe werknemer altijd iemand om op terug te vallen en zal deze zich al snel thuis voelen in jouw bedrijf.

Kwaliteiten van een manager

Als manager moet je tegenwoordig behoorlijk wat kwaliteiten hebben om goed voor je werknemers te kunnen zijn. Zo is inlevingsvermogen erg belangrijk geworden, evenals het kunne luisteren naar je personeel. De beste adviezen die een manager kan krijgen komt immers vanuit de werknemers zelf. Andere kwaliteiten van een manager zijn vriendelijkheid, zelfvertrouwen uitstralen en goede communicatievaardigheden. Wanneer je deze ‘soft skills’ bezit, zal dit positief uitpakken voor je employer branding en zal personeel meer tevreden over je zijn en uiteindelijk langer voor je willen blijven werken.

Previous «
Next »