Elk jaar verandert digitale marketing. Naast basisprincipes zoals SEO, PPC, branding en UX, moeten marketeers nu jongleren met social media kanalen en veranderende regelgeving… en altijd in combinatie met inhoud, automatisering en personalisatie, om er maar een paar te noemen. In dit artikel kijken we vooruit naar wat komen gaat in 2022 op het gebied van digitale marketingtrends.
De metaverse
We hebben het hier niet alleen maar over Facebook. De metaverse verwijst naar de virtuele wereld van augmented reality, virtual reality, 3D holografische avatars en video en niet alleen eenmalige ervaringen zoals bij gamen, maar een blijvende omgeving waar mensen werken, spelen en socialiseren. Er is namelijk een goede reden dat de metaverse de laatste tijd zoveel stof doet opwaaien! Bedrijven en merken zouden over deze virtuele wereld moeten nadenken als onderdeel van hun marketingstrategieën voor 2022.
Marketeers zullen kunnen experimenteren met hoe lang virtuele objecten worden vastgehouden, hoeveel ruimte ze innemen in het leven van de gebruiker en zelfs waar gebruikers kijken wanneer ze een advertentie zien. Deze inzichten hebben het potentieel om wat je weet over je publiek volledig opnieuw in kaart te brengen, wat een onschatbare waarde is voor in de toekomst.
Non-fungible tokens (NFT’s)
Naast het uitzoeken waar merken in de metaverse passen, zullen ze ook meer moeten experimenteren met blockchain-technologie om zich voor te bereiden op Web 3.0 – de volgende evolutie van het web, die meer gedecentraliseerd zal zijn. Een trending aspect van blockchain zijn non-fungible tokens (NFT’s). Non-fungible betekent dat het niet kan worden ingewisseld voor iets van gelijke waarde, omdat het geen gelijken heeft. De Euro is bijvoorbeeld fungibel. Je kunt een biljet van 100 Euro inwisselen voor vijf biljetten van 20. Maar je kunt de trouwring van je grootmoeder niet ruilen voor iets van gelijke waarde.
NFT’s zijn de digitale versie van non-fungibles – uniek gecreëerde digitale assets zoals een animatie, grafisch ontwerp, GIF, audio-/videobestand of meme, die op een blockchain bestaan.
Met merken als Charmin en Coca-Cola die vorig jaar NFT-verzamelobjecten uitbrachten, lijkt het een goed moment voor andere merken om erachter te komen hoe ze deze digitale activa kunnen aanboren. Aangezien merken als Adidas beginnen samen te werken met NFT-collecties zoals de Bored Ape Yacht Club, kunnen we meer partnerschappen verwachten. En zelfs merken die hun eigen NFT’s ontwikkelen als een manier om een gemeenschap op te bouwen onder hun klanten.
Crypto valuta
In dezelfde geest als de NFT’s, zullen we de verspreiding van cryptocurrencies in 2022 blijven zien groeien en slimme marketeers zullen deze trend naar gedecentraliseerde financiën in de gaten houden. Hoewel het nog steeds alleen wordt gebruikt door een nichepubliek, kan het accepteren van cryptocurrencies helpen om nieuwe klanten aan te trekken, maar alleen als de demografie de juiste match is.
Met betrekking tot betalingen, bijvoorbeeld, zorgen cryptocurrencies voor enorme veranderingen voor de grootste betaalmethoden, zoals Visa, PayPal en MasterCard. Dit heeft grote gevolgen voor de manier waarop producten en diensten omgaan met hun klanten en marketeers zullen zich graag willen aanpassen aan het potentieel voor een groter demografisch bereik.
Nul & first-party data
Marketeers hebben nog een jaar voordat Google cookies van derden uitfaseert, wat betekent dat 2022 het belangrijkste jaar voor data en privacy tot nu toe wordt. Veel marketeers realiseren zich nog steeds niet dat je publiek in werkelijkheid eigendom is van Facebook, Twitter, Instagram of een ander sociaal medianetwerk dat je gebruikt. Je hebt geen controle over hen. Daarom zou 2022 het jaar moeten zijn waarin je je publiek begint te bezitten. Dat betekent dat bedrijven gegevensverzamelingsmethoden moeten integreren die prioriteit geven aan de privacy van de consument. Opties zijn onder meer e-mail, nieuwsbrieven, sociale media en CRM-tools.
Zero-party data, of data die rechtstreeks door de consument wordt gegeven via online interacties zoals enquêtes, is ook belangrijk. Hoewel het vooraf meer inspanning zal vergen, kunnen de datamarketeers die rechtstreeks van hun consumenten kunnen verzamelen, een grote rol spelen bij het creëren van meer gepersonaliseerde en op maat gemaakte campagnes.
Supply chain buffering
De schaarste van bepaalde producten laten ons zien dat we in de toekomst in sommige branches de marketingdoelen moeten afstemmen op de voorraadcapaciteit. De buffervoorraad, of back-upvoorraad, beschermt je tegen voorraden tijdens onverwachte upsells. Het zorgt ervoor dat er altijd voldoende product beschikbaar is om de verzenddeadlines te halen, zodat klanten geen extra tijd hoeven te wachten op hun bestelling terwijl je de voorraad aanvult.
‘Sociale handel’
In 2021 experimenteerden retailers met social commerce op platforms als TikTok en Instagram. Ook dit zal in 2022 zo doorgaan, aangezien merken de afstand tot conversies willen verkorten. Het geeft marketeers een geheel nieuwe manier om hun artikelen onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Vooral als nieuw merk dat niet kan concurreren met grote bedrijven met forse advertentiebudgetten, blijkt Instagram-shopping een winstgevend alternatief voor betaalde advertenties, en zal dat blijven!